Ascultați episodul 2.
Selecționat de două ori la documenta (documenta 11, 2002, Kassel, și documenta 14, 2017, Kassel și Atena) și participant la Manifesta 10 (2014, St. Petersburg), artistul moldovean Pavel Brăila este o prezență regională proeminentă, cu un palmares artistic complex prin numeroasele expoziții internaționale de artă și festivaluri de film unde s-a remarcat. Pavel este, de mai mulți ani, prieten al Galeriei Gaep. Puteți afla mai multe despre el aici: Pavel Brăila – gaep gallery.
Este autorul conceptului artistic pentru primul Pavilion al Moldovei la Expoziția Mondială (2015, Milano), iar filmul său Definitively Unfinished a fost premiat la Oberhausen International Film Festival 2009.
Dialogul lui Andrei Breahnă cu Pavel în cadrul celui de-al doilea episod al podcastului Accelerator Today ne atrage într-un carusel de sentimente, provocări, răspunsuri și, de ce nu, întrebări pe care și le poate adresa orice artist.
Pe fondul unor circumstanțe tumultoase, la începutul anilor 1990, Pavel a trecut dincolo de profesia de inginer, alegând să își cultive pasiunea pentru fotografie și limba engleză.
Să fii artist este un lucru fără de care nu poți respira.
La începutul carierei, exista un drive și o naivitate. (…) Nu aveam idee că lucrările pot fi vândute. Până am ajuns, în 2001, la Basel, nu eram cunoștințe despre istoria artelor, improvizam pe intuiție. Apăruseră deja uneltele – camera video, videoproiectorul, care erau foarte scumpe.
Fără îndoială, Pavel este un model. Perseverent și inspirațional, el a intuit ce are de făcut exact la momentul și în contextul potrivit pentru a-și dezvălui mesajul artistic puternic și talentul. A spart bariere, nu s-a lăsat și a ajuns acolo unde și-a dorit, lucru pentru care a primit recunoaștere la nivelul cel mai înalt.
Dacă vrei să fii acolo, ca artist trebuie să faci ceea ce se înțelege în vest.
Într-adevăr, prima participare la documenta mi-a schimbat radical viața. Am crezut că, odată ajuns la expoziție, nu mai trebuie să mai fac nimic. Ceea ce este o mare greșeală.
Pavel își ancorează arta în circumstanțele societății. De altfel, consideră că războiul din Ucraina va aduce un vector nou în istoria contemporană a artelor.
Am început să călătoresc, toți mă cunoșteau, dar doar cu o lucrare. Sigur că este o lucrare bună. Mai ales acum, în contextul evenimentelor din Ucraina, aceasta a devenit și mai actuală și importantă decât când a fost făcută. Cinci ani de zile nimeni nu voia altceva în afară de această lucrare.
Am avut norocul să lucrez cu cei mai mari curatori – toți cei care înțeleg ceea ce înseamnă un artist și nu își impun ideile, ci îi ascultă.
Succesul său l-a făcut și mai conștient de rolul pe care artiștii îl au în educarea publicului, a colecționarilor și în formarea pieței de artă.
Artistul are nevoie de colecționari care să iubească arta. Avem nevoie să cultivăm o generație nouă de colecționari. Și atunci artiștii nu vor mai visa la Art Basel, ci la Art București sau Art Cluj.
Aici puteți asculta întregul dialog cu Pavel Brăila. Dacă ați ratat primul episod al podcast-ului Accelerator Today, în care Andrei Breahnă și Ana-Ilinca Macri marchează etapele programului Accelerator, acesta este disponibil aici.
Scopul podcastului este să creeze acel context potrivit dialogurilor inspiraționale despre arta contemporană și să conecteze publicul cu artiști (atât cei din cadrul programului, cât și artiști invitați), curatori, manageri culturali și parteneri ai programului.