The Object That Suffers the Most in the Museum, 2023
hand embroidery on rug handwoven from recycled fabrics and yarns (in collaboration with Tanti Florica)
70 x 94 cm
Instalația Precarious Tourism, compusă dintr-un video și o serie de obiecte, examinează intersecția dintre capitalul cultural și cel economic în lumea artei. Reunind mai multe preocupări privind comodificarea artei, influența tot mai mare a brandingului și marketingului în acest sector și problemele etice și legale legate de proprietatea culturală, acest corp de lucrări abordează teme complexe, dar dintr-o perspectivă personală.
Stanca Soare pornește de la propria ei experiență de angajat într-un muzeu. „Este obiectul care suferă cel mai mult în muzeu”, și-a auzit ea colegii de la Luvru spunând despre Bathtub, un artefact egiptean expus în camera 405. În lucrarea video I Love Art But Art Doesn’t Love Me, artista performează sarcinile tipice ale unui custode care are în grijă, pe parcursul zilei, acest obiect atins de un număr surprinzător de mare de vizitatori. Montajul alternează performance-ul cu informații – prezentate neutru – despre turismul cultural asociat cu Luvru, poziția financiară a muzeului datorită turismului și exportului brandului său în Abu Dhabi și recenta investigație în care este implicat fostul director al muzeului, acuzat că ar fi coordonat achiziția de către Luvru Abu Dhabi a unor antichități egiptene de contrabandă.
Un asemenea caz de dispariție a unor obiecte artistice dintr-un anumit loc, ce echivalează cu o sărăcire a patrimoniului țării respective, a condus-o pe artistă înspre ideea unei lucrări care să facă tangibilă chestiunea conservării culturale. The Dissolution of Art constă în zece săpunuri, miniaturi ale căzii de baie (Bathtub) de la Luvru, și șase prosoape, făcute în colaborare cu un artizan din satul Miroși (jud. Argeș), Tanti Florica. Vizitatorii expoziției pot face să dispară un săpun-mostră, spălându-se pe mâini cu el și ștergându-se cu un prosop, în baia galeriei. Deși se află la polul opus, ca modalitate de producție, de obiectele produse în masă de utilaje, The Dissolution of Art este prezentată ca un set cadou, similar cu cele din magazinul unui muzeu, ridicând întrebări suplimentare despre fenomenul de comodificare.
A treia piesă din instalație, realizată tot în colaborare cu Tanti Florica, este un covor cu o broderie de mână minuțioasă care recreează aceeași cadă de baie antică. Intitulată The Object That Suffers the Most in the Museum, lucrarea poate fi folosită, de asemenea, ca un produs funcțional. Printr-un gest radical, vizitatorii au posibilitatea de a călca pe covor. Această deturnare aparentă a scopului piesei, dinspre o experiență estetică înspre un obiect utilitar, devine un comentariu critic asupra felului în care producția artistică este influențată astăzi de mecanismele pieței și de o logică tranzacțională.
Infiltrându-se în baia galeriei sub acoperirea unor produse zilnice utile, săpunurile, prosoapele și covorul întruchipează interesul unei artiste emergente față de relația dintre obiectele de artă, instituțiile din domeniu și publicul acestora.